-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7794 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

آيا در گذشته بردهها چه زن و چه مرد در خصوص مسائل جنسي تابع مقرّرات خاص بودهاند، مثلاً كسي كه كنيزي را خريداري ميكرده، مالك او ميشده و ميتوانسته از وي لذّت جنسي ببرد؟

در عصري كه مسئله بردگي با تار و پود جوامع بشري آميخته بود و برده داري يكي از مسائل عادي و مرسوم بود، پيامبر(ص) ظهور كرد.

اين مسئله قبل از اسلام در بسياري از زمينهها وجود داشت. چپاولگران انسان به بردگاني كه در جنگها به عنوان اسير ميگرفتند بسنده نميكردند، بلكه با دزديدن و ربودن آدمها يا حتي در قمار بازيها، شخص بازنده را به عنوان برده و غلام ميبردند.

اسلام برده داري را در بخشي آن هم با اصلاحاتي پذيرفت و برخي از موارد را رد كرد. اسلام فقط در مورد اسيران جنگي بردهداري را پذيرفته، آن هم به عنوان طرحي قانونمند براي كنترل اسيران، نه اين كه با برده داري موافق باشد.

توضيح اين كه: در جنگها تعدادي اسير ميشدند. اگر حاكم اسلامي ميخواست اين افراد را زنداني يا آزاد كند و يا بكشد، هر كدام با محذوراتي مواجه بود. آنچه بهتر به نظر ميرسيد، اين بود كه اسيران را بين مسلمانان تقسيم كنند تا از اين طريق اسيران تحت تأثير برنامههاي اسلامي واقع شوند و كم كم هدايت گردند.

نيز با تمهيداتي كه در احكام فقهي انديشيده شده بود، كم كم آزاد شوند.

هم چنين باري از دوش دولت اسلامي برداشته شود. اسيران در دست مسلمانان و در كنترل آنان به كار و تلاش مشغول بودند. از طرفي اگر مرد يا زن بودند احتياجاتي از قبيل ازدواج و نيازهاي غريزي داشتند كه بايستي اين غرائز اغنا شود. اگر مرد بود، صاحب او ميتوانست وي را به ازدواج زني آزاد يا كنيزي در آورد. اگر زن بود، صاحب او ميتوانست با وي ازدواج كند، يا به ازدواج ديگري در آورد. در احكام فقهي احكامي براي بندگان و كنيزان به طور مفصّل در كتابي به نام كتاب العتق و الإماء يا كتاب العبيد و الاماء آمده است.

خلاصه اين مقرّرات و احكام عبارت است از:

1- به ازدواج در آوردن عبيد و كنيزان.

2- به ازدواج خود در آوردن، بدين معنا كه مالك به صرف خريداري كنيز ميتواند او را مانند همسر خود بداند و با او آميزش كند؛ يعني خريداري به معناي حليت كنيز براي مالكان بود.

البته براي جدا شدن و طلاق و فروختن آنان به ديگران، كنيزان بايد عدّه نگه ميداشتند.

احكام ديگري نيز براي آنها ذكر شده كه چون به حمد وسپاس الهي و با تدبيري كه اسلام انديشيد، بردهداري از قرنهاي متمادي گذشته در جهان اسلام رخت بر بسته است، لزومي به بيان تفصيلي آنها نيست.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.